Co należy wiedzieć o zaworze EGR

Zawór EGR jest ważną częścią systemu kontroli emisji spalin w pojazdach. Bez EGR czyli recyrkulacji spalin, samochody nie będą w stanie przejść testu smogu. Minimalizuje on produkcję NOx czyli tlenków azotu.

Gdy temperatura wewnątrz silnika osiągnie 1370 stopni C, proces spalania spowoduje powstawanie NOx. Następnie NOx jest wydalany do atmosfery przez rurę wydechową. Znany jest jako zanieczyszczenia powietrza, gdy jest już w atmosferze. Dlatego NOx nie jest dobry. W tym miejscu wkracza zawór EGR. Ma on na celu zmniejszenie emisji NOx z samochodów.

Osiąga się to poprzez recyrkulację części spalin. Silniki mają małe przejścia między kolektorem wydechowym a wlotem. EGR reguluje to. Po otwarciu zaworu, silnik zasysa spaliny przez zawór EGR i ponownie przeprowadza proces spalania. Powoduje to, że temperatura spalania zmniejsza się, co pozwala utrzymać wydzielanie NOx na minimalnym poziomie.

Zawór EGR

Gdy usłyszysz spalanie stukowe podczas przyspieszania lub jakiś błąd na biegu jałowym w silniku, musisz sprawdzić zawór EGR pod kątem wymiany lub odetkania. Wszystkie recyrkulowane spaliny spowodują gromadzenie się węgla w zaworze, co może sprawić, że będzie trzymać się on w pozycji zamkniętej lub otwartej.

Oznaki, że zawór EGR nie działa

Jeśli zawór EGR ma pewne usterki, może to powodować problemy z działaniem systemu EGR oraz przepływem. Może to spowodować zwiększenie emisji oraz problemy z wydajnością. Zwykle wadliwy zawór EGR powoduje pewne objawy, które mogą ostrzec kierowcę o możliwym problemie.

  • Szorstki bieg jałowy

    Szorstki bieg jałowy jest jednym z typowych problemów związanych z zaworem EGR. Nie jest rzadkością, że zawór EGR działa nieprawidłowo i utknął w pozycji otwartej. Może to być przyczyną recyrkulacji gazów wydechowych oraz szorstkiego biegu jałowego.

  • Problemy z wydajnością silnika

    Jednym ze skutków usterek zaworu EGR są problemy z wydajnością silnika. Uszkodzone lub zatkane zawory EGR mogą zmienić stosunek ilości powietrza do paliwa w pojeździe, co może powodować problemy z wydajnością silnika, w tym z przyspieszeniem, mocą i oszczędnością paliwa.

  • Sprawdź, czy nie pojawiła się kontrolka check engine

    Kolejnym znakiem awarii lub złego zaworu EGR jest kontrolka check engine. Jeśli komputery wykryją problem z obwodem zaworu EGR pojazdu, pojawi się kontrolka Check Engine, aby powiadomić kierowcę o problemie. Taka kontrolka może również włączyć się z powodu innych problemów. Dlatego zaleca się skanowanie w poszukiwaniu kodów usterek.

Co robić, gdy zawór EGR nie działa

Zawór EGR

Zawór EGR jest kluczową częścią procesu emisji spalin, szczególnie w samochodach w krajach o surowych przepisach dotyczących emisji. Jeśli uważasz, że zawór EGR Twojego pojazdu ma pewne usterki, skorzystaj z usług profesjonalnego mechanika. Pomoże on określić, czy pojazd naprawdę wymaga wymiany zaworu EGR.

Nie zapomnij także o artykule na temat o dywaniki samochodowe.

Posty z tej samej kategorii: